De stadslogistiek verandert snel met nieuwe voertuigen, opkomende flitsbezorgers en strengere wetgeving voor schonere mobiliteit. Tegelijkertijd ontwikkelt de fysieke stad zich veel langzamer, wat leidt tot spanningen tussen ruimte en gebruik. Dit roept de vraag op: hoe ziet stadslogistiek er over 20 jaar uit? In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de gemeente Rotterdam en TNO hebben we toekomstscenario's voor stadslogistiek onderzocht. Download het onderzoek.

Het onderzoek richt zich op de ruimtelijke impact van stadslogistiek, de huidige trends en de implicaties voor de toekomst. Door deze scenario’s in kaart te brengen, willen we inzicht bieden in hoe de stad zich kan voorbereiden op de logistieke uitdagingen van morgen, zodat we nu al kunnen anticiperen op een duurzame en efficiënte stedelijke omgeving.

Meer of minder ruimte voor stadslogistiek?
Stadslogistiek vormt de stofwisseling van de stad: het leveren en ophalen van goederen, grondstoffen en diensten is een vitale functie voor het stedelijk metabolisme. Deze functie vraagt om ruimte: voor verkeer en infrastructuur, en voor overslag en bedrijven. Het verdichten van de stad noopt tot het minimaliseren van omgevingsbelasting, maar ook tot efficiëntieverhoging van ruimtegebruik. Tegelijkertijd groeit de vraag naar meer logistiek. Net als andere stedelijke functies zal logistiek daarom moeten inschikken, en worden gestapeld en gedeeld met andere functies.

Het Oude Westen in Rotterdam als casus

In dit onderzoek richten we ons op de ruimtelijke impact van logistiek in de binnenstedelijke context: dit is de plek waar het logistieke ruimtebeslag in toenemende mate in conflict komt met andere functies. We gebruiken hiervoor de wijk Oude Westen in Rotterdam als casuslocatie. Deze focus op de bestaande stedelijke omgeving stelt ons in staat de mogelijkheden voor de integratie van stadslogistiek binnen de randvoorwaarden van de bestaande stad te onderzoeken. Deze focus op de bestaande stedelijke omgeving stelt ons in staat de mogelijkheden voor de integratie van stadslogistiek binnen de randvoorwaarden van de bestaande stad te onderzoeken.

Image not found.

Een catalogus van de stadslogistiek

Om grip te krijgen op de complexiteit van het logistieke ecosysteem maken we onderscheid tussen drie bouwstenen die gezamenlijk dit ecosysteem vormen: 1. Verkeer, 2. Infrastructuur, 3. Hubs. Daarnaast hebben we de belangrijkste typologieën per bouwsteen in beeld gebracht: gezamenlijk vormen deze een catalogus van de stadslogistiek.

Image not found.

Toekomstscenario’s voor stadslogistiek

Met behulp van scenario’s brengen we in beeld hoe de stadslogistiek zich in de toekomst kan ontwikkelen, op basis van extrapolatie van huidige trends. In ons ontwerpend onderzoek kijken we naar vier specifieke scenario’s die voortkomen uit twee assen die zich richten op onderscheidende ontwikkelingen in het logistieke en sociale/stedenbouwkundige domein. De verticale as kijkt naar het logistieke domein en maakt onderscheid tussen een geïntegreerd en gesegregeerd logistiek systeem, terwijl de horizontale as kijkt naar het sociale/stedenbouwkundige domein, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen stadsgerichte stedenbouw en logistiek gerichte stedenbouw.

Image not found.

Conclusies scenariostudie

De scenariostudie brengt de verhouding tussen logistieke systemen en ruimtelijke inrichting van de stad in beeld. Met de verdere verdichting van de stad komen de beschikbaarheid van goederen en diensten in toenemende mate in conflict met de leefbaarheid van de stad: niet alles kan overal tegelijkertijd. Door verschillende logistieke diensten slim te integreren en logistieke hubs zo toegankelijk mogelijk te maken kan het aantal voertuigbewegingen worden gereduceerd en kunnen stadsstraten vitaal blijven.

Scenario 1
Scenario 2
Scenario 3
Scenario 4
1/4