Samen met Kraaijvanger Architects, in opdracht van Boskalis, hebben wij de unieke hoofdingang ontworpen voor de ondergrondse fietsenstalling onder het stationsplein van Zwolle. Voor het eerst in de geschiedenis is het groen van een stationsplein doorgetrokken naar een ondergrondse parkeergarage, waardoor een naadloze verbinding tussen binnen en buiten ontstaat. Fietsers worden langs de hellingbanen naar beneden geleid door een glooiende groene tuin met planten die met de seizoenen mee veranderen.

Zwolle staat bekend als een stad met een overvloed aan fietsen en daarom heeft toegankelijkheid voor fietsers een hoge prioriteit. In 2018 besloot de stad om het stationsplein opnieuw in te richten zodat reizigers zo comfortabel mogelijk van en naar het station kunnen fietsen. Vanaf het begin van het ontwerpproces van de ondergrondse fietsenstalling was het ons doel om natuurlijke elementen te implementeren in de entreegebieden op het stationsplein. We bedachten dat de meest logische manier om een natuurlijk gevoel te creëren zou zijn om het groen van het stationsplein door te trekken naar de ondergrondse parkeergarage.

Dit resulteerde in een unieke entree die is geïntegreerd in het totale ontwerp van het plein. De ruime en groene entree laat veel daglicht toe tot het ondergrondse niveau en creëert een open en veilig gevoel voor fietsers. Bij een tweede entree is langs de trap een watermuur gemaakt die laat zien hoe regenwater dat van het plein wordt opgevangen, wordt opgeslagen. Het water dat langs de muur naar beneden stort, wordt opgevangen en opgeslagen in een cirkelvormig watersysteem dat tijdens droge periodes kan worden gebruikt voor de irrigatie van de hellende tuin.

1/10

In het ontwerp staat een sterke samenhang tussen boven en onder de grond en een zinnenprikkelende omgeving centraal. Op het nieuwe stationsplein kunnen reizigers snel en veilig het station in- en uitstappen. De groene entrees van de fietsenkelder gaan vloeiend over in het ontwerp van de buitenruimte, waardoor een naadloze overgang ontstaat. Bij de afdaling wordt de fietser begeleid door het groen van het dak, een ruisende waterwand en daglicht dat in de ruime entrees valt. De hoeveelheid licht geeft de gebruiker niet alleen een prettig en veilig gevoel, maar bespaart ook een aanzienlijke hoeveelheid energie. Daarnaast is er voor de waterwand gebruik gemaakt van een circulair watersysteem. Het nieuwe stationsplein is in 2022 voltooid.