Op dit moment nemen rijdend en stilstaand verkeer 48% van de openbare ruimte in de Nederlandse steden in beslag, terwijl de ruimte in de stad al schaars is. Bovendien hebben urgente opgaven als de energietransitie en nieuwe woningen ook plek nodig. Smart mobility kan deel van de oplossing zijn. Daarmee daalt naar verwachting het autobezit in de steden en dit maakt een andere verkeersinrichting in steden mogelijk. Zo komt ruimte vrij voor andere ontwikkelingen.

Smart mobility is een alomvattende naam voor het slim inzetten en combineren van innovatieve, technologische vondsten met als doel het mobiliteitssysteem efficiënter, veiliger, duurzamer en comfortabeler te maken. Veel onderzoeken richten zich op de technologische en verkeerskundige aspecten ervan. Wij hebben samen met Goudappel Coffeng bekeken wat de ruimtelijke consequenties zijn, zeker als smart mobility op grote schaal wordt toegepast. De uitkomsten van het onderzoek zijn vertaald in zeven lessen. Een daarvan is het feit dat Mobility as a Service ruimtewinst oplevert, omdat individueel autobezit minder nodig is. Ook leerden we dat smart mobility zoals de e-bike vraagt om menging van het verkeer, omdat er in het stedelijk gebied geen ruimte is voor extra infrastructuur. En de veelheid en diversiteit aan hubs zijn belangrijk voor het slagen van MaaS, maar om deze knopen zo volwaardig en nuttig mogelijk te maken met allerlei voorzieningen, is ook ruimte nodig.
Behalve ruimtelijke antwoorden formuleren op de vraag: Smart Mobility, What If?, was het doel van het onderzoek om nieuwe vervoersconcepten te inventariseren, inzicht te leveren voor de ontwikkeling van generiek beleid en vragen op te werpen voor vervolgonderzoek en/of methodiekontwikkeling.