De transformatie van de Amstelveenlijn, die in 2018 startte, omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, het realiseren van vijftien nieuwe haltes, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen.

PosadMaxwan begeleidde de realisatie, conform het eerder door ons opgestelde beeldkwaliteitsplan voor de haltes en de openbare ruimte rond deze kruisingen. Dit plan werd via meerdere participatiebijeenkomsten getoetst en verrijkt met wensen van omwonenden en stakeholders, waarnaar de realisatie in 2020 succesvol werd afgerond.

De realisatie heeft geleid tot een transformatie van de voormalige sneltram 51 naar een veilige, snelle, betrouwbare en comfortabele tramverbinding. Ook is er bij de inpassing van de Amstelveenlijn veel aandacht besteed aan voetgangers en fietsers door het aanbrengen van goede straatverlichting, brede voetpaden en veilige fietspaden. De ongelijkvloerse kruising heeft een open en ruime uitstraling gekregen, met doorzichten naar achtergelegen groen. Dit maakt de kruisingen niet alleen overzichtelijker, maar komt ook de sociale veiligheid ten goede. Het veilig inpassen van deze stromen voetgangers, fietsers en autoverkeer vroeg ook om een heldere aanduiding in materialen. De oversteken zijn hierbij duidelijk aangegeven en overzichtelijk en herkenbaar ontworpen. De nieuwe haltes zijn voorzien van koperlook wanden, die door hun vorm en materiaal een geluiddempende werking hebben. Daarnaast zijn de wanden voorzien van strijkverlichting. Dit geeft de haltes een warme sfeer en biedt wachtende reizigers een zo aangenaam mogelijke ervaring.

Tot slot was het uitgangspunt bij de herinrichting het zoveel mogelijk herstellen en terugbrengen van de bestaande groene kwaliteiten. Hierbij is met omwonenden afgestemd om de bomen en beplantingen terug te brengen, zodat het aantrekkelijke groene karakter gehandhaafd is gebleven en de nadelige aspecten van beperkte zoninval in woningen en donkere, sociaal onveilige hoeken zijn vermeden.

1/8